fbpx
Nyíregyházi Waldorf
  • Adó 1%
  • Kezdőlap
  • Óvoda
    • Jelentkezés menete – Óvoda
  • Általános Iskola
    • Jelentkezés menete – Általános Iskola 1. osztály
    • Általános Iskola 1. osztály
    • Általános Iskola 2. osztály
    • Általános Iskola 3. osztály
    • Általános Iskola 4. osztály
    • Általános Iskola 5. osztály
    • Általános Iskola 6. osztály
    • Általános Iskola 7. osztály
    • Általános Iskola 8. osztály
  • Gimnázium
    • Felvételi 2021/22 tanév 9. osztályába
    • Hírek a gimnáziumban
    • Tanáraink – Gimnázium
    • Galéria-Gimnázium
    • DÖK Gimnázium
  • Blog
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Dokumentumok
  • Hivatalos COVID19 információk
  • Menu
Ön itt áll: Kezdőlap / Leendő elsős osztálytanítónk bemutatkozik – Fekete Zsuzsa

Leendő elsős Waldorf-osztálytanítónk bemutatkozik

Fekete Zsuzsa

Tanulásra motiválni érdemjegyek nélkül? Rendet tartani büntetés nélkül?

A Waldorf-pedagógia a megszokottól eltérően gondolkodik az iskolai fejlesztő munka céljairól, módszereiről, a gyermekek motivációjáról, valamint az eredményes tanításhoz szükséges légkör megteremtéséről. Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Fekete Zsuzsannával, a leendő elsős osztály tanítójával.

Kedves Zsuzsa, mikor találkoztál először a Waldorf-pedagógiával?

Kisfiam óvodás volt, ennek körülbelül 7 éve, amikor elmentem egy nyílt napra a Nyíregyházi Waldorf -iskolába. Teljesen elvarázsolt, hogy így is lehet gyerekeket tanítani. Olyan érzésem támadt, hogy de jó lenne újra gyereknek lenni és végigjárni itt 8 osztályt. Ennek a látogatásnak aztán az lett az eredménye, hogy először a kisfiamat majd két évvel később a kislányomat is ebbe az iskolába írattam be.
Pár év múlva adódott a lehetőség, hogy bekapcsolódjak az iskola életébe, mint könyvtáros és az egyesület pénztárát kezelő személy.
Aztán az élet úgy hozta, hogy 2 évvel ezelőtt, tartósan helyettesítettem az akkor 3. osztály osztálytanítóját 4 hónapon keresztül. Ekkor éreztem meg, hogy ez az én utam, én is ezt szeretném csinálni hosszú távon.

Mi az a három legfontosabb jellemzője a Waldorf-pedagógiának, amit kiemelnél?

A gyermek-és élményközpontúság, a gyermekek a saját maguk által megtapasztaltakból merítkezve tanulnak. Mindeközben a pedagógus a gyerek fejlődését figyelembe véve és egyénre szabottan tud utat mutatni nekik.

Miért jó a gyermeknek, ha Waldorf-iskolába jár?

A Waldorf-iskola sokoldalúan fejleszt. Nagyon fontos, hogy a gyerekeknek ne csak a fejét tömjük tele tudásanyaggal, hanem egyéb képességeit és készségeit is fejlesszük, amire majd később az életben nagy szüksége lesz.
És azt se felejtsük el, hogy nem stresszes az iskolába járás, a gyerekek nincsenek túlságosan leterhelve házi feladatokkal és számonkérések sokaságával.

Sokunknak nehezen elképzelhető, hogyan lehet motiválni a gyerekeket osztályozás, érdemjegyek nélkül. Valóban motiválhatóak így is?

Szerintem így lehet csak igazán. Amikor nem egy jobb jegyért, vagy a mindig ötösért, vagyis egy külső megerősítésért dolgozik, tanul egy gyermek, hanem azért mert valamit megtanult, valamire képes, és ez örömmel, belső elégedettséggel tölti el, az a jó motiváció. Arról egyébként szó sincs, hogy itt a gyerekek ne lennének értékelve, vagy ne kapnának visszajelzést. De az egy részletes írábeli jellemzés, amit például év végén a szülők olvashatnak a gyermekükről. És abban a gyermek önmagához képest való fejlődésének útja jelenik meg elsősorban.

Igaz, hogy a gyerekek a Waldorf iskolákban tankönyvek nélkül tanulnak?

Általában igen. A Waldorf iskolában a gyerekek maguk írják a „tankönyveiket”, amiket epochafüzetnek nevezünk. Minden epocha alatt írják, rajzolják, szépítik a füzeteiket, aminek készítése közben és amiből aztán otthon is tanulnak. De felsőbb évfolyamokon előfordul, hogy ’hagyományos’ tankönyveket, elsősorban jól szerkesztett munkafüzeteket, vagy nyelvtanításhoz alkalmas tankönyveket használnak a waldorf pedagógusok.

Miben más szerinted egy waldorfos osztálytanító szerepe a hagyományoshoz képest?

Nem tudom milyen lehet állami iskolában osztályfőnöknek lenni. Osztálytanítónak lenni nagyon összetett feladat, ezt tapasztaltam a helyettesítés alatt. Felkészülni egy epochára is már rengeteg munka, aztán készülni az ünnepekre, … és ott van még a jelenlét. Szerintem ez a legszebb és legnehezebb része. Folyamatosan jelen lenni és érzékelni a gyerekeket. Például, felkészülök egy főtanításra, gondosan kiválasztom a versikéket, gyakorolom a babzsák adogatást, megtanulom az éneket, furulyázni egy másik dalt… majd bemegyek órára és azt látom, hogy a gyerekek éppen nagyon más hangulatban vannak. Akkor, ott valami egészen mást kell kitalálnom, míg olyan állapotba kerülnek, hogy kezdődhessen a munka.

Miért vállaltad el a Waldorf-pedagógiai osztálytanító feladatkört?

Amióta volt szerencsém „kipróbálni”, azóta az a vágyam, hogy osztálytanító lehessek.

Tavaly szeptember óta a gimnazistákat tanítod, kézműves órákat tartasz nekik.
Igen valóban, a kézimunka óra keretében nemezeléssel foglalkozunk a 10. osztályban. Ha csak tehetem a szabad időmben is nemezelek, ez a legkedvesebb hobbim. Olyannyira, hogy a nádudvari népi kézműves szakiskolában tavaly végeztem el a népi kézműves nemezkészítő szakot.

Köszönöm, hogy válaszoltál a kérdéseimre és sok sikert kívánok a munkádhoz.

Én is köszönöm.

Legutóbbi bejegyzések

  • Elsős osztálytanítónk bemutatkozik – Czinger Zoltánné Erika
  • Kilenecedikes osztálykísérőnk bemutatkozik – Károly Mónika
  • Nyílt nap a Gimnáziumban Január 22. (online)
  • Nyílt nap a Gimnáziumban December 18. (online)
  • Bemutatkozik a Waldorf

Kategóriák

  • Blog
  • Egyéb
  • Gimnázium
  • Gimnázium felvételi
  • Iskola
  • Közlemények
  • Óvoda

Címkék, témák

Anita néni osztálya (1) Gerliczki Ági néni osztálya (1) kiscsoport (1) Magdi néni osztálya (1) nagycsoport (1) Zoli bácsi osztálya (1) általános iskola (1) óvoda (1) óvoda kiscsoport (1)

Menük

  • Kezdőlap
  • Óvoda
  • Általános Iskola
  • Waldorf gimnázium
  • Blog
  • Dokumentumok
  • Magunkról
  • Kapcsolat

Kategóriák

  • Blog
  • Egyéb
  • Gimnázium
  • Gimnázium felvételi
  • Iskola
  • Közlemények
  • Óvoda

Kapcsolat

Iskola, Gimnázium központi elérhetősége

4400 Nyíregyháza, Kölcsey u. 8.
nyiregyhaziwaldorf@gmail.com
06 42 500 870

Óvoda elérhetősége

4400 Nyíregyháza, Kert köz 8.
06 20 487 8568

Archívum

  • 2021 január
  • 2020 december
  • 2020 január
  • 2019 szeptember
  • 2019 július
  • 2019 május
  • 2019 április
  • 2019 március
  • 2018 április
  • 2018 március
  • 2018 február
  • 2017 december
  • 2017 október
  • 2017 szeptember
Alphadesign 2017
Scroll to top