fbpx
Nyíregyházi Waldorf
  • Adó 1%
  • Álláslehetőségek
  • Kezdőlap
  • Óvoda
    • Jelentkezés menete – Óvoda
  • Általános Iskola
    • Jelentkezés menete – Általános Iskola 1. osztály
    • Általános Iskola 1. osztály
    • Általános Iskola 2. osztály
    • Általános Iskola 3. osztály
    • Általános Iskola 4. osztály
    • Általános Iskola 5. osztály
    • Általános Iskola 6. osztály
    • Általános Iskola 7. osztály
    • Általános Iskola 8. osztály
  • Gimnázium
    • Hírek a gimnáziumban
    • Tanáraink – Gimnázium
    • Galéria-Gimnázium
    • DÖK Gimnázium
  • Blog
  • Kapcsolat
  • Magunkról
  • Dokumentumok
  • COVID19
  • Jelentkezés menete – Általános Iskola 1. osztály
  • Felvételi folyamat a gimnázium 9. osztályába
  • Menu
Ön itt áll: Kezdőlap / Magunkról

Magunkról

“A Waldorf iskolák igazi örömet visznek a tanulásba. Az alkotókészséget, a problémamegoldást és az egyéni gondolkodást részesítik előnyben.”

A Waldorf iskolákról

Az első Waldorf iskola Stuttgartban Emil Molt, a Waldorf Astoria Gyár igazgatója kezdeményezésére jött létre a munkások gyermekei számára, Rudolf Steiner szellemtörténész és filozófus útmutatatásai nyomán. Ma világszerte csaknem 900 ilyen típusú iskola működik. Magyarországon 1989-ben Solymáron szülői kezdeményezére alakult meg az első Waldorf iskola. Nyíregyházán 1995-ben szintén egy lelkes szülőkből álló közösség hozta létre a Nyíregyházi Waldorf Pedagógiai Egyesületet, amely egy évvel később megnyitotta a Szabad Waldorf Óvoda és Iskola kapuit. Ma a legidősebb diákok a 12. évfolyamot végzik. (A Waldorf iskolák 12+1 évfolyamos, egységes iskolák. A 13. év az állami érettségi vizsgákra való felkészülés időszaka.)

A Waldorf pedagógia alapjai

A Waldorf iskolák a Steiner által kidolgozott embertanra épülnek: a waldorf pedagógia az embert a maga teljessében szemléli és az életkoronként változó testi, lelki és szellemi szükségletek felismerésén és kielégítésén alapszik. Az iskola íly módon az emberré válás csodás műhelye lehet, ahol minden gyermek a saját ritmusa és képességei szerint fejlődhet testileg, lelkileg, szellemileg egészséges, életfeladatának megfelelni tudó felnőtté.

Az első nyolc osztály

Az óvodás korból az iskolába való átmenet a Waldorf iskolákban a gyermekben a legteljesebb bizalom megteremtődésének időszaka. Az első három év alapozza meg a további fejlődés, képességei majdani kibontakozásának lehetőségét. Az írás, olvasás, számolás tanulása fokozatosan, a művészetekkel mélyen áthatva történik.

Az első nyolc évben egy osztálytanító kíséri végig a gyerekeket, a tantárgyak többségét ő tanítja epochális rendszerben, vagyis egy-egy tantárgyat folyamatosan három-négy hétig, a nap első két órájában. Ezek az elmélyülésre módot adó időszakok adják meg az igazi tanulás, az átélés, vagyis a valódi megismerés lehetőségét. Ezt segíti elő a festés, a formarajz, a plasztika, az euritmia és a zene is – a tanítás szerves részeként. A főoktatás után szakórák következnek: két idegennyelv (az angol és a német), a kézimunka, a mindennapi mozgás, valamint más közismereti tárgyak mellett a fa- és fémművesség, a földművelés, a kertészkedés és a hagyományos kézműves-mesterségek.

A tanulás ritmusa

Életünk az ébrenlét és alvás, befogadás és felejtés/feldolgozás ritmusa szerint zajlik. A Waldorf iskolákban ez a ritmus az évkör/tanév és minden egyes tanítási nap alapja. A gyerekek és a fiatalok reggel a legfogékonyabbak a gondolkodásra. A tanítás ezért azokkal a közismereti tárgyakkal kezdődik, amelyekben különösen fontos szerepet kap a megértés,a gondolkodás és a képzeletalkotás. A nap első két órájában (három-négy héten, epochán, vagyis korszakon át) ugyanazzal a tantárggyal foglalkoznak a gyerekek. Az egyes időszakokat gyakorlatok, szóbeli beszámolók és írásbeli fogalmazások, dolgozatok egészítik ki. Ezek adják meg osztályzatok helyett a diákoknak az elégedettség érzését, vagy éppen arra sarkallják, hogy szorgalmasabban tanuljon, többet gyakoroljon.
A főoktatást követő nagyszünet után a rendszeres gyakorlást igénylő szaktantárgyak következnek, órarend szerint.

A gimnáziumi évek

A felső tagozatos években (9-12. évfolyam) a legfőbb teendő a gyermekekben élő tudás kiszélesítése és a különböző tudományágak rendszerezése. A felnövekvő ember feladatai három módon írhatók le:

–  meg kell ismerkednie a föld törvényeivel és az e törvények által megszabott feladatokkal

–  meg kell tapasztalnia a világot, titkaival, ellentmondásaival a maga sokszínűségében

–  rá kell találnia saját helyére ebben a világban, a maga egyéniségét fölvállalva.

A Waldorf iskolák nevelési gyakorlatában ez azt jelenti, hogy az intellektus edzését a fantázia ébrentartásával és a jellem formálásával kell egybekötni. Ezért nincs hangsúlyi különbség a művészeti és gyakorlati, az elvont és a készségeket fejlesztő tárgyak oktatásában. Csak ezen a módon lehetséges az értelem, az érzelmek és az akarat egyenlő mértékű támogatása és ezzel egyidejű fejlesztése. Erre a négy évre is a fokozatosság elve érvényes! A kilencedik osztályban a tudatosság van születőben. Ennek a korosztálynak ideálokra van szüksége, melyekkel azonosulva tudatosítja létezését. Szívet és lelket tápláló ideálokra van szükségük! Ezért ebben az évben a fő tantárgyak mellett a művészettörténetnek is központi jelentősége van. A tizedik osztály az ifjú ember magára találásának kora. Ezt az évet az ok-okozati gondolkodás, a törvényszerűségek vizsgálata jellemzi: már nem a hogyannal, hanem a miérttel kérdez. A tizenegyedik osztályban a honnan hová a legfőbb kérdés. A világos gondolkodás erősítése a cél, hiszen ez a korosztály gyakran hoz döntéseket a jövőre vonatkozólag. A tizenkettedik év a vizsgáztatás és az önmagukba nézés ideje. Sokan közülük ebben az időszakban jelölik meg azt az utat, melyet követve képesek lesznek a világért tenni, s azt szabadon alakítani. A tizenharmadik évben a fiatalok már csak az érettségi és felvételi vizsgákhoz szükséges tantárgyakból készülnek.

Az iskola fenntartása, működtetése

A Waldorf iskolák egységes tanterv szerint működnek (lásd Waldorf Kerettanterv) Szakmai felügyeletüket közvetlenül a mindenkori illetékes minisztérium látja el.
A fenntartás egy részét az állami normatíva, a másik felét elsősorban a szülői felajánlások, másodsorban a különböző pályázatokon nyert összegek fedezik.

A nyíregyházi Waldorf iskola fenntartója a kezdetektől a Nyíregyházi Waldorf Pedagógiai Egyesület, melyhez bárki csatlakozhat, aki a Szervezeti és Működési Szabályzatot elfogadja, és az egyesület célkitűzéseit magáénak érzi. A Waldorf iskolák fontos alapelve, hogy mindenki előtt nyitva állnak, vallási és egyéb hovatartozástól függetlenül, beleértve a szülők aktuális anyagi helyzetét is, tehát anyagi okokból egyetlen gyermek sem maradhat ki a Waldorf iskolából. Ez alapelv.

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
CookieDurationDescription
YSCsessionThis cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_hjFirstSeen30 minutesThis is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
_fbp3 monthsThis cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
fr3 monthsThe cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE1 year 24 daysUsed by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie15 minutesThis cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysThis cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
__Host-GAPS2 yearsThe domain of this cookie is owned by Google. This is a functionality cookie with a life span of 1 month to 2 years.
_gat_gtag_UA_72710524_21 minuteNo description
_hjAbsoluteSessionInProgress30 minutesNo description
_hjid1 yearThis cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample2 minutesNo description
CONSENT16 years 8 months 25 days 14 hours 19 minutesNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo
Scroll to top