Waldorf iskola 7. osztály
A 7. osztály életkori sajátosságai
A 12-13. életévben a gyerekek hirtelen növekedésnek indulnak, megnyúlik kezük, lábuk, elvesztik korábbi harmonikus testarányaikat. A lelki egyensúlyuk is kizökken egészen a szélsőséges megnyilvánulásokig. Egyre inkább belső folyamataikra, testi változásaikra, érzelmeikre figyelnek, Én-központúakká válnak. Fokozatosan kialakul az elvont fogalmak alkotásának és az ok-okozati összefüggések megértésének képessége. Most már magyarázatot követelnek a felnőttektől a jelenségekről.
Erős késztetést éreznek arra, hogy szembeforduljanak a környezetükkel és ütközzenek, hogy legyőzzék azt. Jellemzőek a belső aktivitás mellett a forrongó, dinamikus belső lelkiállapot következményeként az agresszív megnyilvánulások, amelyek csiszolatlan játékosságot, erőfitogtató pajkosságot takar. Az egymás iránti figyelem, a szexuális identitás képessége is megjelenik. A fizikai változások megelőzik a lelki fejlődést. Noha vágyakoznak a függetlenségre és az egyedüllétre, mégis szorongás, érzékenység és zavartság kíséri ezt az élményt.
Jelentős különbségek mutatkoznak a lányok és a fiúk között. Az élethelyzeteket más érzelmekkel élik meg, másként is reagálnak rájuk. Nehéz számukra az empátia képessége.
Fontos, hogy új perspektívákat nyissunk az érdeklődésük elé és figyelmüket a világ jelenségei és eseményei felé tereljük. Ajánlott ösztönözni a hetedikeseket kezdeményezésre, absztrakt és logikus kérdésfeltevésekre. Teret lehet engedni az egészséges szkepticizmusnak, mely saját álláspontjuk kialakítását segíti. El kell fogadni a felnőtteknek, hogy a 7.-es tanulóknak van egyéni véleményük, de a maguk és közösségeik iránti felelősségvállalással is szembe kell néznünk.
A jelenlegi 7. osztály 15 főből, 7 leányból és 8 fiúból áll. Az első osztálytól kezdve nagy volt a fluktuáció, gyerekek mentek, de jöttek is. A Waldorf iskolában kezdők 6 főre apadtak, a többi 9 gyerek különböző állami iskolából érkezett. Ez az arányeltolódás erőteljesen befolyásolja az osztály minőségét. A jelentős különbségek miatt az érkező tanulók folyamatos integrálása a Waldorf iskolai keretek közé, mint szokások, órai munka, fegyelem, feladatokhoz való hozzáállás, együttműködés stb., óriási terhet ró a régen itt nevelkedő gyerekekre.
Az osztály jellemző temperamentuma tüzes, dinamikus, mozgékony, élénk. Többségükben jó képességűek, kreatívak, sokoldalúan tehetségesek zenében, drámajátékban. A közösség kialakítása, az önszerveződés képessége kialakulóban van. Ebben a tanévben sok nagy közös művészi és gyakorlati tevékenység ad lehetőséget a számukra, hogy megerősödjön az összetartozás és a közös siker örömének felemelő érzése.