Az 5. osztályos gyermek
- Aranykor, megérkeznek a földre igazán. Harmonikusak. Életérzésük: „Derű és állandó tevékenység, ahogy a vér is állandóan áramlik a testben.” Képesek lesznek csoportokban jól együtt dolgozni.
- Odüsszeusz kapcsolatban van az istenekkel, de nem arra alapozza a jövőjét. Leleménye a jövője => ez már másfajta gondolkozás, megjelenik az okos, értelmes gondolat.
Fejlődési jellegzetességek
- A gyermek ebben az életkorban, koránál fogva, mozgásában bizonyos könnyedségre és kecsességre tesz szert. A koordinált, kiegyensúlyozott és harmonikus mozgás kulcsfontosságú ebben a fejlődési fázisban.
- Lelki fejlődésükre jellemző, hogy tovább erősödik az én és a világ megkülönböztetése, növekedni kezd az egyéni “akarati” tényező, megerősödik az ’Én’-tudat, szociális szinten pedig erőteljes csoportdinamika érvényesül az osztályon belül, noha saját egójuk még meglehetősen kialakulatlan.
- Értelmi fejlődésüket az jellemzi, hogy jobban felfogják már a kérdések, jelenségek reális, racionális vonatkozásait. A képi elem a gondolkodás folyamatában továbbra is fontos szerepet játszik a gyermekek tudatában, de kezdetét veszi az a folyamat, amikor a fogalmak alkotása és megértése már nem annyira egyénített képek és gondolatképek alkotásán alapul, hanem azon, hogy képesek tiszta, tényszerű, érzésektől mentes fogalmakat felfogni.
- Azáltal, hogy növekszik az emlékezőtehetségük, kialakul időérzékük is. A memória teszi lehetővé, hogy visszatekintsenek a múltba, és megtervezzék a jövőt, s ha ezt az érzések elmélyülése is kíséri, akkor mindez a tudatosság és a felelősségérzet megerősödését eredményezi.
- Intellektuális és morális értelemben a gyermek megérett új kihívásokra. Számolásban és írás-olvasásban az alapokat letették már tízéves korukig. Ebben az életkorban ragadható meg talán az egyéni felelősség érzetének kialakítása, a “jó és rossz” megkülönböztetésének racionális képessége.
- Ez az év jelzi a gyermekkor és a pubertás közötti fordulópontot. Olyan szintet képesek elérni, amiről nem is álmodtak volna. Teljesen azonosulnak munkáikkal, időt töltenek azzal, hogy kidíszítsék, tökéletesítsék. Ötödikben gyakran büszkék munkájukra, szemben az előző évvel, amikor inkább lekicsinylően nyilatkoztak róla.
- Az év vége felé érzékelhető a tanulók növekvő intellektuális képessége. Egy újabb leválás van kialakulóban, ami magával vonja a kritikai szellem növekedését is. A harmónia elvész, hogy majd újra megtalálhassák a felső tagozat vége felé.
Célok és célkitűzések
- Ennek az évnek az a feladata, hogy átmenetet teremtsünk a mítoszból a történelembe, miközben megvizsgáljuk ennek kihatását az egyénre. A gyerekeknek tudatosabbá kell tenni az élet és a környezet kölcsönös egymásra hatását, amire a botanika tanulmányozása a legalkalmasabb. Különös hangsúllyal jelenik meg az eredeti olimpiai eszmény, melyben a csoportkülönbségek egy nagyobb egésznek rendelődnek alá, és amelyben a szépség legalább olyan fontos értéknek számít, mint a gyorsaság és a távolság. A gyermekek memóriáját például idegen szavak tanulásával kell fejleszteni, vagy földrajzi területek vizuális felidézésével, térkép segítségével.
- 2 nagy hangulati minőség jellemzi a görög hangulatot: 1. Apollón: arisztokratikus, 2. Dionüszosz: Sötét, mély rétegekből feltörő
- A drámát mindig az ellentétek táplálják, megjelenik a Vég, a végzet, ami be kell, hogy következzék.
- MAGASABB SZINTŰ AKARAT-nak kell megjelennie, (mint az inkarnációhoz), megcsinálom akkor is, ha nem lesz a legtökéletesebb. Megismerés – Érzés – megvalósuló akarat Antipátia,- szimpátia
- Nagyon fontos, hogy sok értelmes tevékenységet, MUNKÁT végezzenek, mert az összes alaperény bátorság, igazságosság, kiegyensúlyozottság, mértéktartás, bölcsesség az akarat képességén kell átmennie a végtagokba. Hogyan végzem mindezt el? Minden munka lehetőséget ad az ideálok betagozódásába.
Az ötödikes lecsatolódott a közösségről:
- INDIA: Nagyon komoly erkölcsi világrend jellemzi, jó meghalni
- PERZSIA: Kétpólusú világ: fény és sötétség. Zaratusztra: az anyagot meg kell szeretni (föld, állatok, növények megszelídítése) – kezdi a közeli világot megművelni; IGAZMONDÁS-ra tanították az iskolában is a gyerekeket: a körülöttünk lévő világot a legjobban megragadni, megfelelő szavakkal => találjon célba a szó a lehető legpontosabban. NYÍLVESSZŐ: vessző a szövegben, más színnel kiemelni, ÉKEZET: ék, dísz, amit nem lehet elhagyni (saját nevünk ékezet nélkül…)
- BABILON: Gilgames és Enkidu – rossz meghalni (Dárius kincse)
- EGYIPOM: A test fontossága: balzsamozás> jegyzetelés apró lépéseit bevezetni ÍRNOK
- GÖRÖGSÉG: gyönyörködik a világban, a csodálatosságában: ITT JÓ!
- Rengeteget bírnak tanulni, sok lesz a memoriter, az időmértékes versek, Petőfi versei, János vitéz.
- MAGYAR: Petőfi: János vitéz, (Alföld, Tisza, Szeptember végén, Pató Pál úr, Falu végén kurta kocsma, Szülőföldemen, Anyám tyúkja…). Elsősorban olyan témák kerülnek megfogalmazásra, amelyek világos leírást és jellemzést igényelnek. Általuk kiválasztott könyvet önállóan fel is dolgozhatják 2 kötelező olvasmány lesz
- IDŐMÉRTÉKES VERSELÉS: harmonizál, szívverést, légzést
- MATEMATIKA: számolás tizedes törtekkel, szabadkézi geometria
- FÖLDRAZJ: még mindig abból indulunk ki, hogy egy adott táj, hogyan befolyásolja az embert. Hogyan élnek ott, mit dolgoznak. (Balaton – halászat) (Röghegység-bányászat, fafeldolgozás, gombásznak?) dombság – állattartás => mindig mozdul benne az ember, mindig történik valami. AZ EMBER A KÖZPONT, AMIRE MINDEN VONATKOZIK.
- NÖVÉNYTAN: Ekkor a pubertás viszonylag nyugalmas időszakát élik át a gyermekek az ezt követő kamaszkor viharai előtt. Ez megfelelő időszak a növények tanulmányozásához, melyek növekedése és mozgásai a formák, a megnyilvánulások és a színek nyugodt szépségét sugározzák. A tisztelet, a hála és a fontosság érzésének át kell hatnia ezt az epochát, és el kell mélyülnie a Föld, mint élő szervezet iránti fogékonyságnak is.
- A növények tanulmányozása csendet, nyugalmat, pontos megfigyelést, a növekedési mozgás észleléséhez való érzéket, és az alakváltozások és a szervek átalakulásának helyes megítélését igényli. Goethe növényekről szóló tanulmányai, valamint az ugyanazt az irányt követő jelenlegi kutatások az anyagok gazdag tárházát kínálják ahhoz, hogy a gyermekeket ilyen holisztikus megközelítés felé vezessük.
- GEOMETRIA: a jó = szép, a helyes, az szép > ez egy nagyon erős érzelmi élmény
A jelenlegi ötödik osztályba 21 gyerek jár, 15 fiú, és 6 lány.