Waldorf iskola 2. osztály
A 8 éves gyermek nagyrészt egy önmaga által alkotott világban él, belső világa birodalmából képes egyéni gondolatképeket alkotni. A külvilág eseményei a gyermek képzelőerején, mint egy szűrőn mennek keresztül, hogy ott a gyermek homogén világképének megfelelően újrarendeződjenek. A gyermekek ebben az életkorban már nagyobb éberséget tanúsítanak a körülöttük történő dolgok iránt.
A második osztályra jellemző egyfajta polarizálódás, amely például a gyermekek egymás közti viszonyaiban is észrevehető. Az a teljességtudat, amely idáig volt jellemző, most ellentétekre esik szét, ami egyrészről egy mélyebb odafordulást jelent a „tökéletes jó” felé, másrészt pedig a rosszaság éber kísértése jelenik meg.
Pedagógiai szempontból továbbra is az a fő feladat, hogy a gyermek otthon érezze magát egy olyan tanulási közegben, ahol a képekben való gondolkodás az elsődleges. A tanulók tovább ismerkednek az írás-olvasás és a számolás alapjaival, miközben a finom- és nagymotoros mozgás területén – ugrálás, labdadobálás, kötés, horgolás, furulyázás – továbbfejlesztik az első osztályban felébredő készségeket és képességeket. Az intellektust úgy próbáljuk a gyermekben felébreszteni, hogy az átélés és a cselekvés erőit hívjuk segítségül.
Fő témaköröket ebben az életszakaszban szentek életéről szóló legendák ( pl. Szt. Ferenc, Sz. Erzsébet, Szt. Márton legendája) valamint végletes emberi viselkedési formákat és jellemvonásokat ábrázoló fabulák. (La Fontaine, Ezópusz fabulái)
Főtantárgyak az epochális oktatásban:
Írás-olvasás
Tovább folytatódik a mondókák, körjátékok, nyelvtörők gyakorlása, amelybe bekapcsolódik a helyes kiejtés tanítása is, főként a magánhangzókra koncentrálva. Hangsúlyos helyet kapnak a memoriterek és a dramatikus játékok, melyek több irányból is ápolják és fejlesztik a gyermekek nyelvi készségeit.
A nagy nyomtatott betűk után megismerkednek a nyomtatott kisbetűkkel. Megtanulják olvasni a nyomtatott kis- és nagybetűkkel írt rövidebb szövegeket. Először az általuk már ismert és leírt verseket, mondókákat olvassák, majd ezután következik a nyomtatott szöveg olvasása.
Sok nyelvi játékkal tesszük színesebbé ezt az időszakot: rímjátékok, szólánc, betűkereső. Megtanuljuk a betűk abc-sorrendjét is.
Számolás
Ebben az évben már a 100-as számkörben végezzük a négy alapműveletet. Fejszámolási gyakorlatokat végzünk, s a szorzótáblát sajátítjuk el emlékezetből 1-12-ig. Tájékozódunk a számegyenesen, megismerkedünk a több műveletet tartalmazó feladatokkal. Megállapítjuk a számok tulajdonságait (páros-páratlan, számszomszédok, egyjegyű-kétjegyű), egyszerű szöveges feladatokat oldunk meg.
Formarajz
A formarajznak az a célja, hogy oly módon ösztönözze a belső észlelést, hogy általa a gondolkodás az intellektuális formákba való visszalépés nélkül fejlődhessen. Szimmetrikus formákat rajzolunk, függőleges és vízszintes tengely mentén. Egyenes és görbe vonalak tükröztetése, átlós tengelyek körüli gyakorlatok a jellemzőek, valamint megjelennek a ritmusosan ismétlődő formák is.
Szakórák
Mozgás és testnevelés
Az első és második osztályos testnevelés fontos eleme, hogy lehetőséget nyújtsunk a gyerekeknek a csoport biztonságának fokozatos elhagyására. Például, kergetőzés közben el tudja választani magát a többiektől, stb. Előtérben van itt is a ritmus, a szökdeléses játékok, a kötél használata, a taps-játékok, a babzsák használata.
Festés
A már megismert vizes technikával gyakorolhatják a gyerekek a szimmetria és a dualitás megteremtését. Megtapasztalják a következő színharmóniákat: karakteres, komplementer és karakter nélküli.
Kézimunka
Miután az első osztályban mindkét kéz begyakorolta a sima szemek kötésének technikáját, ebben az évben elsajátítják a fordított kötés technikáját. A sima és ráhajtott szemek váltakozása kiegyensúlyozó hatással lehet a gyermek temperamentumára. Megjelenik a horgolás, melynek segítségével a domináns oldalon dolgozunk. A horgolás, mint technika a motorikus idegrendszer fejlesztését célozza meg.
Zene
A 2. osztályban teljesedik ki az egyszólamúság. Több figyelmet fordítunk a ritmikus munkára, de a ritmus még mindig nem kapcsolódik a mérőhöz.
Továbbra is a kvinthangulatban maradunk, a hangok élménye térélménnyé alakul (magas-mély), sokat játszunk szabadon a hangszerekkel (líra, furulya és ritmushangszerek), az utánzáson keresztül a ritmus és a dallam fokozatosan tudatosabbá válik.
Euritmia
A feladatok kapcsolódnak a főoktatás anyagához. A szentek történetein és rövid állatmeséken keresztül gyakorolhatók a lépésformák, a különböző karakterek. Még mindig utánzáson alapulnak a mozdulatok, de már kisebb egyéni feladatok is megjelennek.
Idegen nyelv
Ezt az évet az ‘igen/nem’ és az ‘én/te’ világa hatja át. Ebben az életkorban egyre erősebb a gyermekekben a kommunikációra való igény, így nagyon jók a 2. osztályban a tapsoló, kötélmondókák (egy nagy kötelet pörgetünk, mely alatt-felett a gyerekek áthaladva mennek, ugrálnak, s közben mondják a verset). A témák a főoktatás témáihoz kapcsolódnak, pl. állatok, növények, fabulák. Folytatódnak az első osztályban megkezdett tevékenységek, az órák továbbra is a szóbeli munkára épülnek.